Thailand siktar på 40 miljoner internationella besökare 2025

Detta ambitiösa mål för Thailand illustrerar landets beslutsamhet att återhämta sig ekonomiskt från pandemins grepp.

Thailand siktar på 40 miljoner internationella besökare 2025 featured image

Thailand har satt upp ett ambitiöst mål att locka 40 miljoner internationella besökare år 2025. Detta mål överträffar de turistnivåer som rådde före pandemin, vilket understryker Thailands beslutsamhet att återuppliva sin ekonomi. Med fokuserade strategier siktar landet på att befästa sin position som en global hotspot för resande.

Mål för turismen i Thailand

Thailands plan är att locka fler besökare till mindre populära destinationer, öka flygkapaciteten och främja den thailändska kulturen. Före pandemin hade landet redan tagit emot 39 miljoner besökare. I december 2024 har landet redan tagit emot 33 miljoner turister, med förhoppningar om att avsluta året med 36 miljoner. I linje med dessa mål har Tourism Authority of Thailand (TAT) lanserat kampanjen ”Amazing Thailand Grand Tourism and Sports Year 2025” för att öka de internationella ankomsterna. Genom kreativa marknadsföringsinitiativ lyfter kampanjen fram Thailands rika kulturarv och olika attraktioner. Dessutom har TAT prioriterat regional turism och anordnat evenemang som ”Amazing Thailand Mega FAM Trip” för att lyfta fram nordliga provinser som Chiang Mai. Andra destinationer i norr är Chiang Rai och Mae Hong Son samt Isan.

Satsningar på turism

Förbättrad infrastruktur spelar en central roll för att uppnå detta mål. Förlängda öppettider för kollektivtrafiken, inklusive BTS Skytrain och MRT, kommer att underlätta för turisterna under högsäsongerna. Dessutom har Thailand gjort investeringar i transportinfrastruktur, såsom lokala flygrutter och utbyggda järnvägsnät, för att öka tillgängligheten. Dessutom kommer den omarbetade visumpolitiken att locka turister som stannar längre, digitala nomader och studenter. Dessa reformer gör Thailand till en ännu mer attraktiv destination för resenärer som söker längre upplevelser. Inhemsk turism bidrar också till denna djärva vision. Regeringen siktar på 200 miljoner inrikesresor 2025, med betoning på mindre kända destinationer.

Thailands gömda pärlor

Kampanjer som uppmuntrar thailändarna att utforska dolda pärlor stöder lokala ekonomier och minskar trycket på populära platser. TAT har lanserat ett antal kampanjer för att inspirera till lokala resor, till exempel ”We Travel Together” och ”Amazing Thailand Local Experience”. Myndigheterna gör särskilt inrikesresor mer prisvärda för thailändska familjer och ensamresenärer. Kampanjerna lyfter också fram specifika regioner och dess utbud av kulturfestivaler, kulinariska utflykter och ekoturismaktiviteter. Olika festivaler som Songkran och Loy Krathong lyfter också fram Thailands rika arv och kultur och lockar miljontals besökare. Detta dubbla fokus säkerställer att både internationell och inhemsk turism arbetar harmoniskt för att öka den ekonomiska tillväxten. Samarbete med branschens intressenter stärker Thailands ramverk för turism. Flygbolag, researrangörer och hotellägare arbetar tillsammans för att öka flygkapaciteten och erbjuda lockande resepaket.

Frågor, ekonomisk påverkan

Samtidigt som optimismen flödar är Thailand fortsatt vaksamt på potentiella utmaningar. Överbeläggning och överturism på destinationer som Phuket och Bangkok har väckt oro bland lokalbefolkningen och myndigheterna. För att ta itu med dessa frågor undersöker myndigheterna besöksavgifter, turistskatter och initiativ för hållbart resande. Ekonomiskt räknar turistsektorn med att generera 2,8 biljoner baht i intäkter från utländska besökare. Ett ökat antal besökare kommer att skapa arbetstillfällen, stödja lokala företag och förbättra många thailändares försörjningsmöjligheter.

Foto av Frida Aguilar EstradaUnsplash

Relaterade artiklar