Thailand ger sitt turistlandskap ett nytt och fräscht ansikte. Landet introducerar nya uppslukande attraktioner, strategiska kampanjer och en djärv färdplan för 2030.
Thailands färdplan för turism
Thailand har en övergripande vision om en smart och hållbar omvandling fram till 2030. Specifikt riktar man in sig på hotspots som Bangkok, Phuket, Chiang Mai, Hua Hin, Pattaya och Samui.
Den visionen hotas dock av brister i infrastrukturen och risker för överturism. Thailands plan för grön turism 2030 omfattar dessutom digital invandring, transporter med låga koldioxidutsläpp och miljöcertifieringar.
I juli undertecknade TAT och 20 partner ett viktigt avtal om att uppfylla målen för hållbar turism fram till 2030. I synnerhet siktar de på att uppgradera 100 platser med gröna standarder.
”Det här är mer än en återhämtning – det är en renässans”, säger Thapanee Kiatphaibool, guvernör för Tourism Authority of Thailand. ”Thailands återhämtning speglar en nationell insats för att tänka nytt kring turism för en hållbar och motståndskraftig framtid.”
Ett sådant initiativ syftar också till att ta itu med en nedgång i kinesiska besökare, efter uppmärksammade bedrägerier och traffickingincidenter. I kölvattnet av nedgången skiftar Thailands turistansvariga fokus till marknaderna i Mellanöstern och Sydostasien. I början av 2025 ökade antalet turister från Mellanöstern med 17%.
För närvarande står Malaysia, Singapore och Indonesien för en större andel av de internationella turistankomsterna.
Lansering av Jurassic World
Nyligen öppnade Thailand också Jurassic World: The Experience på Asiatique Bangkok den 8 augusti 2025.
Den är totalt 6.000 m² stor och bjuder på verklighetstrogna möten med dinosaurier. Dessutom ingår en temarestaurang och exklusiva varor.
Lanseringen är i linje med filmen Jurassic World: Rebirth, som spelats in i Krabi, Phang Nga och Trang. Filmen är överlägset en av de produktioner med högst budget som har spelats in i Thailand.
Biljettpriserna för turen börjar på THB 579 för barn och THB 769 för vuxna. Sammantaget drar evenemanget till sig familjer och globala resenärer som söker storslagna upplevelser, samtidigt som det främjar den internationella turismen.
Turismen på uppgång
För närvarande är Thailands turismlandskap robust. Under första halvåret 2025 välkomnade Thailand 16 miljoner besökare, vilket genererade 23,05 miljarder USD i intäkter.
Samtidigt har regionala pärlor som Hat Yai, Ko Tao och Ko Pha-ngan vuxit fram som nya hotspots.
I Ko Tao uppgick beläggningsgraden till 82%, en ökning med 7% jämfört med föregående år. På samma sätt steg fastighetspriserna i Hat Yai med 12 procent. Turismkartan expanderar således bortom de vanliga destinationerna.
Uppsökande verksamhet inom internationell turism
Nyligen ökade Thailand sin räckvidd med en ”Thailand Special Deal”-kampanj i Mexiko. Kampanjen riktade sig till kunder med högt värde via resebyråer och detaljhandelsaktiviteter. Kampanjen omfattade dessutom utbildning av 30 mexikanska resebyråer och engagerade besökare med höga utgifter.
Följaktligen utnyttjar Thailand diplomatiska band för att diversifiera inkommande marknader.
Balans mellan tillväxt och utmaningar
Tillväxten måste dock fortfarande vara smart. Framför allt måste Thailand övervinna flaskhalsar i infrastrukturen och samtidigt undvika överturism.
För att lyckas krävs därför miljöinitiativ, digitala uppgraderingar och kapacitetsutbyggnad.
På samma sätt måste den thailändska regeringen balansera momentum från uppslukande attraktioner och nya marknader med hållbart förvaltarskap. På motsvarande sätt anger färdplanen för 2030 just denna kurs.
Slutsats
Sammantaget återuppfinner Thailand aktivt sin turistsektor genom hållbarhet, innovation och global attraktionskraft. Med strategisk planering och djärva attraktioner positionerar sig landet som en värdefull och motståndskraftig destination 2030.
Foto av Céline Haeberly på Unsplash