Inför lanseringen den 1 maj har det nya Thailand Digital Arrival Card (TDAC) redan skapat oro bland resenärer och utlandsstationerade. Även om det syftar till att förbättra den nationella säkerheten och modernisera invandringen, rapporterar många användare redan om flera tekniska problem och dålig kommunikation. Följaktligen är den övergripande känslan osäkerhet.
TDACs barnsjukdomar
Thailands myndigheter testar TDAC vid större inresepunkter, bland annat på Suvarnabhumi Airport. Det övergripande syftet är att ersätta pappersformulär för immigration med en digital process. Den thailändska regeringen marknadsför det som ett verktyg för att öka gränssäkerheten och effektivisera ankomsterna.
Övergången har dock inte varit smidig. För närvarande är systemet fortfarande i en testfas. Men problem har redan dykt upp på reseforum och sociala medier.
Problem och förvirring hos användarna
För det första står många resenärer inför tekniska problem med TDAC. Vissa thailändare rapporterar att de inte kan ange Thailand som sitt hemland eller bosättningsland.
”Jag bor i Thailand sedan många år tillbaka och en av frågorna är bosättningsland”, skrev en användare på ASEAN Now. ”Så jag måste fylla i Thailand, men det är INTE möjligt … och det är ett obligatoriskt fält. Så hur kan jag fylla i mitt kort? Och när jag inte kan göra det kommer jag att få ett problem vid invandringen eller måste jag ljuga och fylla i mitt ursprungliga land?”
Under tiden frågade en annan TDAC-användare på Reddit: ”Videon säger att icke-thailändska invånare måste fylla i formuläret. Det inkluderar mig eftersom jag har ett 20-årigt visum. Jag kan inte ange Storbritannien eftersom jag inte längre bor eller har en adress där och du kan inte ange Thailand som din bostadsort. Formuläret behöver revideras för att tillgodose detta av utseendet på det.”
Följaktligen har användarna upplevt frustration innan de påbörjat sin resa.
Dessutom råder det förvirring om huruvida TDAC är frivilligt eller obligatoriskt. Medan vissa tjänstemän säger att det testas, föreslår andra att efterlevnad redan är obligatorisk. På grund av detta är resenärerna osäkra på hur de ska förbereda sig.
Dålig kommunikation om TDAC
Ännu mer oroande är att kommunikationen har varit inkonsekvent. Många resenärer säger att de inte fått något meddelande från flygbolag eller thailändska ambassader om TDAC. Dessutom ger flygplatspersonal enligt uppgift blandade meddelanden, vilket bidrar till förvirringen.
Vissa användare får reda på formuläret först när de checkar in på flygplatsen.
Tyvärr lämnar det lite tid att slutföra det. Följaktligen skyndar sig resenärer för att följa.
Frågor om datasekretess
Ett annat stort bekymmer är integriteten. Resenärer är osäkra på hur den thailändska regeringen lagrar, bearbetar eller skyddar deras personuppgifter. Även om myndigheterna insisterar på att TDAC är säkert, har de inte släppt detaljer om dess integritetspolicy. Bristen på transparens kan därför orsaka oro.
Tidigare, i april 2024, upptäcktes det att de tidigare TM6-ankomstformulären lagrades i lager, vilket väckte oro för integriteten. Därför ifrågasätter skeptikerna om detta system kommer att vara annorlunda.
För närvarande säger de thailändska myndigheterna att TDAC-systemet fortfarande befinner sig i en pilotfas. Under tiden ber tjänstemännen allmänheten om tålamod och feedback. Dessutom hävdar de att utrullningen kommer att justeras baserat på prestanda och användarnas oro.
Foto av Chad Madden på Unsplash