Thailands officiella reseapp, TAGTHAi , skapar vågor inom turistnäringen med sina innovativa funktioner och sitt hållbara tillvägagångssätt. TAGTHAi står för Thai Digital Platform Social Enterprise Co. Ltd. Du uttalar det som ”Tak-Thaai”, vilket betyder ”hälsningar” på thailändska. Allt-i-ett-plattformen integrerar banbrytande teknik och positionerar sig som ett viktigt verktyg för besökare som utforskar leendenas land. För att fira sina partnerskap med den offentliga och privata sektorn samlade TAGTHAi nyligen intressenter och 40 organisationer på Royal Bangkok Sports Club. Bland dessa fanns Thailands handelskammare, Tourism Authority of Thailand, Tourism Council of Thailand och Dusit Thani-gruppen. På plats fanns också Thailand Science Research and Innovation, Kasikorn Bank, Siam Piwat och True Digital Group. TAGTHAi:s framgång beror på dess omfattande nätverk av partnerskap. Dessa samarbeten hjälper plattformen att lyfta fram mindre kända destinationer och samtidigt stödja lokala företag. Som ett resultat gynnar appen inte bara resenärer utan lyfter också upp samhällen i sekundära städer.
AI och hållbarhet i centrum
Hållbarhet är fortfarande kärnan i TAGTHAis uppdrag. Plattformen är i linje med Thailands strategi ”Happy Model”, som fokuserar på ett hälsosamt liv och meningsfulla upplevelser. Genom att främja sekundära städer och lokal kultur uppmuntrar TAGTHAi resenärer att utforska bortom traditionella hotspots. Detta tillvägagångssätt minskar inte bara överbeläggningen utan främjar också hållbar ekonomisk tillväxt i underbesökta regioner. Över två miljoner internationella turister har laddat ner TAGTHAi, vilket innebär en 100-procentig ökning av användarbasen på ett år. Resenärerna uppskattar dess allt-i-ett-funktioner, som inkluderar transportbokning, resvägshantering och lokala tips. Plattformens tekniska framsteg skiljer den ytterligare från mängden. I samarbete med Google Cloud introducerade TAGTHAi nyligen AI-drivna funktioner som verktyget ”Design My Trip”. Denna innovation ger personliga resvägar baserat på resenärernas preferenser, vilket gör reseplaneringen enkel. Dessutom säkerställer integrationen av Thai QR Payment sömlösa transaktioner, vilket förenklar reseupplevelsen för internationella turister. ”Vi har samarbetat med Google Cloud för att använda generativ AI för att ta fram en omfattande personlig resplan”, säger Thiratida Kuvantrarai, VD för Thai Digital Platform Social Enterprise Co, Ltd. ”För nästa steg fortsätter TAGTHAi att anstränga sig för att skapa fördelar för Thailands turistindustri, svara på turisternas behov och skapa möjligheter och inkomster för thailändska entreprenörer i lokala områden. Vi hoppas också att alla partners och intressenter kontinuerligt kommer att bidra till tillväxten och framgången för denna nationella turismplattform tillsammans”.
TAGTHAi partnerskap med TAT
Tidigare i år undertecknade Tourism Authority of Thailand (TAT) ett Memorandum of Understanding (MOU) med TAGTHAi. Detta strategiska partnerskap syftar till att öka turismen genom att utnyttja TAGTHAis kapacitet som en omfattande digital reseassistent. Genom att integrera turistdata och effektivisera tjänsterna avser samarbetet att främja Thailand som en förstklassig global destination. Enligt MOU kommer TAT att marknadsföra TAGTHAi genom sina olika plattformar och aktiviteter. Samtidigt kommer TAGTHAi att tillhandahålla information om turisters resepreferenser i Thailand. Före MOU hade de två enheterna redan samarbetat kring TAGTHAi Pass, ett digitalt turistpass. Passet gör det möjligt för resenärer att göra en enda betalning för olika turismrelaterade tjänster. Detta inkluderar turistattraktioner, workshops, restauranger och spa.
Foto: Freepik