SATTE 2025 ska locka fler indiska turister till Thailand

Med skräddarsydda erbjudanden till indiska besökare och starka partnerskap på SATTE 2025 behåller Thailand sin position som ett föredraget resmål.

SATTE 2025 ska locka fler indiska turister till Thailand featured image

Thailand fortsätter att marknadsföra turistinitiativ som riktar sig till indiska resenärer på SATTE 2025, ett ledande rese- och turismevenemang i Indien. Landet lyfter särskilt fram sina olika erbjudanden för att nå sitt mål att locka 40 miljoner internationella besökare 2025. Genom skräddarsydda produkter, tjänster och strategiska samarbeten positionerar sig Thailand ytterligare som en föredragen destination för indiska resenärer.

Strategisk närvaro på SATTE 2025

SATTE 2025 hålls den 19-21 februari i Yashobhoomi, New Delhi, och är en viktig plattform för nätverkande inom global turism. Thailand deltar i år för 16:e gången, vilket är ett bevis på landets engagemang för den indiska marknaden. Landets 300 kvadratmeter stora paviljong är en av de största på evenemanget och innehåller kulturella utställningar, utrymmen för affärsnätverk och reserådgivning.

Thailand har lanserat två stora kampanjer som riktar sig till olika resenärssegment. Den första, ”Living it Up in Thailand”, fokuserar på unga indiska millenniegenerationer. Den lyfter särskilt fram kulturupplevelser, äventyrsaktiviteter och Thailands berömda nattliv. På motsvarande sätt har Tourism Authority of Thailand (TAT) inlett ett samarbete med resesajterna Clear Trip och Akbar Holidays för att nå en större marknad.

Den andra kampanjen, ”Celebrations with Care and Inner Shine”, syftar till att locka indiska bröllops- och jubileumsresenärer. Kampanjen lyfter särskilt fram Thailand som en förstklassig destination för lyxiga fester som bröllop. Detta är de främsta erbjudandena från Thailand på SATTE 2025.

Tillväxt i indiska ankomster

Thailand har sett en kraftig ökning av indiska besökare tack vare strategiska initiativ som viseringsundantag och bättre flygförbindelser. År 2024 reste över 2,1 miljoner indier till Thailand, vilket innebär en ökning med 30,74 procent jämfört med 2023. Dessutom belyser denna tillväxt Thailands popularitet bland indiska turister.

Thailands turistmyndighet har satt upp ett ambitiöst mål på 2,3 miljoner ankommande indier år 2025. För att uppnå detta fokuserar landet på familjer, lyxresenärer, golfare och hälsoturister. Med sådana pågående marknadsföringskampanjer räknar Thailand med att behålla sin dragningskraft bland indiska resenärer. Deltagandet i SATTE 2025 är ett sätt att göra verklighet av målet.

Effekter av SATTE 2025-samarbetet

Thailand kan tillskriva sin framgång på SATTE 2025 inte bara kampanjer utan även starka partnerskap. Evenemanget underlättar B2B-samarbeten mellan thailändska och indiska turistföretag. Dessa partnerskap förväntas dessutom driva på den långsiktiga tillväxten av indiska resor till Thailand.

En viktig höjdpunkt är ”Atithi”-initiativet, ett specialiserat möte mellan köpare och säljare som anordnas av Services Export Promotion Council (SEPC). Detta evenemang samlar över 250 internationella köpare, inklusive indiska researrangörer, för att utforska affärsmöjligheter i Thailand. Sådana initiativ spelar en avgörande roll för att utöka Thailands räckvidd på den indiska marknaden.

Tillväxt i turismen mellan ASEAN och Indien

Thailands insatser, som deltagandet i SATTE 2025 för att locka indiska turister, ligger i linje med det bredare turismsamarbetet mellan ASEAN och Indien. Nyligen deltog landet i ASEAN-Indiens turismministermöte och föreslog initiativ som ”ASEAN-India Forum 2025”. Dessa ansträngningar syftar till att öka turismen mellan Indien och Sydostasien.

Indiens marknad för utgående turism växer snabbt. Framför allt har prognoser placerat landet bland de fem största i världen 2027. Dessutom fortsätter Thailand att positionera sig som en föredragen destination för indiska resenärer med skräddarsydda upplevelser och sömlösa resealternativ.

Foto: Thailands turistmyndighet

Relaterade artiklar