Nytt biometriskt system lanseras på 6 flygplatser i Thailand

Det nya biometriska systemet ger kortare väntetid vid incheckningen, smidigare bagageinlämning och säkerhetskontroll.

Nytt biometriskt system lanseras på 6 flygplatser i Thailand featured image

Thailand har tagit ett stort steg för att modernisera flygplatstjänsterna genom lanseringen av ett nytt automatiserat biometriskt identifieringssystem. Systemet, som nu finns tillgängligt på sex av landets större flygplatser, syftar till att öka både säkerheten och bekvämligheten för resenärerna.

Genom att använda teknik för ansiktsigenkänning vill Airports of Thailand (AOT) göra resan smidigare för miljontals passagerare. Detta initiativ är en del av en bredare global trend där flygplatser i allt högre grad använder biometri för att effektivisera verksamheten och öka resenärernas tillfredsställelse.

Fördelar med systemet

Det nyligen implementerade biometriska systemet verifierar resenärernas identitet vid flera olika punkter på flygplatsen. När passagerarna går från incheckning till ombordstigning bekräftar systemet automatiskt deras identitet. Detta minskar behovet av manuella passkontroller, vilket hjälper resenärerna att spara tid. Dessutom räknar myndigheterna med att det kommer att minska väntetiderna avsevärt, särskilt under högsäsongerna, och förbättra turisternas flygplatsupplevelse.

Kortare köer innebär mindre tid att vänta och mer tid att koppla av före flygningen. Dessutom kan resenärerna se fram emot en sömlös resa, från det att de kommer in på flygplatsen till ombordstigningen. AOT:s mål är att göra Thailands flygplatser så problemfria som möjligt och förbättra Thailands rykte som en välkomnande och effektiv destination.

Det nya systemet är inte bara bekvämt, det förbättrar också säkerheten. Genom att passagerarnas identitet verifieras på ett korrekt sätt minskar risken för obehörig åtkomst till säkra områden. AOT har också försäkrat passagerarna om att de kommer att hantera deras uppgifter på ett ansvarsfullt sätt, i enlighet med lokala dataskyddsbestämmelser.

Från och med den 1 november 2024 kommer det att vara tillgängligt på de internationella flygplatserna Suvarnabhumi, Don Mueang, Chiang Mai och Mae Fah Luang/Chiang Rai. Dessutom har det biometriska systemet också rullats ut på de internationella flygplatserna Phuket och Hat Yai.

Hur det nya biometriska systemet fungerar

Det finns två sätt för passagerarna att använda det nya biometriska systemet: antingen genom incheckning vid disken eller genom självutcheckningskiosker. Vid incheckningen vid disken hjälper flygbolagets personal resenärerna att registrera sina ansiktsdata med hjälp av CUTE-läsaren för boardingkort. ”CUTE” står för ”Common Use Terminal Equipment” som tillhandahåller särskilda tjänster för passagerare.

Med alternativet självincheckning i kiosken väljer passagerarna däremot sitt flygbolag, väljer ”Enrollment” och skannar streckkoden på boardingkortet. Därefter måste de sätta in sitt pass eller ID och avsluta registreringen med en ansiktsskanning. Denna metod använder CUSS-systemet (Common Use Self-Service), vilket minskar väntetiden vid incheckningsområdena.

När systemet har registrerat passagerarnas biometriska data ger de sitt samtycke till att de används under hela den aktuella resan. Det innebär att de inte behöver visa upp sitt pass eller boardingkort vid bagageinlämning, säkerhetskontroller och ombordstigning.

Vad väntar framöver?

Det är viktigt att notera att systemet för tillfället endast omfattar inrikesresenärer. Framöver kommer AOT att rulla ut samma nya biometriska system för internationella resenärer från och med den 1 december 2024. Passinnehavare från Hong Kong och Singapore kan dock redan få tillgång till systemet. Innehavare av långtidsvisum behöver å andra sidan inte gå igenom systemet.

I och med lanseringen av det biometriska systemet förbereder sig Thailand för att införa sitt thailändska elektroniska resetillstånd (ETA). Det thailändska ETA kommer att göra det möjligt för utländska resenärer att ansöka om resetillstånd online, vilket effektiviserar inreseprocessen. Tillsammans kommer dessa initiativ att förbättra resenärernas hela resa – från att ansöka om inresa till att förbättra deras övergripande flygplatsupplevelse i Thailand.

Bild av rawpixel.com på Freepik

Relaterade artiklar